CD info



Nincs kép! Évszázadok Orgonamuzsikája      

ÁR: 1.500 Ft
Bach - Mendelssohn - Sweelinck - Liszt - Hidas
Almásy László Attila
orgonaművész
MZA-026


AZ ORGONA TÖRTÉNETE
A kóruson látható orgonaszekrény eredetileg a feloszlatott budavári karmeliták templomában állt (jelenlegi Várszínház). Mestere ismeretlen. 1785-ben vásárolta meg a budai tanács a kincstártól a Szent Anna templom részére. Hányattatása befejezéséül Luprecht Ferenc, a templom plébánosa 1800-ban két részre osztatta. Középsô részébôl csupán apró ornamenstöredékek maradtak a lomtárban, elkeveredve egyéb töredékekkel. Pontosan nem tudjuk, hogy az áthozatalkor és a szétosztáskor a hangszerrel mi történt.
Századunk elején már Angster orgonája állt a kettéosztott szekrényben, melyet késôbb átépítettek. A második világháború alatt bombatalálat érte a kórust és az orgona is megsérült.
Tóth Tamás építészmérnök 1979-ben a megmaradt részek alapján megtervezte a nagyszerkény rekonstrukcióját, amely a pozitív szekrénnyel együtt az új Jehmlich-orgona keretéül szolgál. Mindkét szekrény anyaga vörösfenyô temperafestéssel.
A Szent Anna templomban végzik - Lékai László, néhai bíboros érsek megbízásából - a vakok lelki gondozását. Mócsai Gábor kanonok, a templom esperes plébánosa gyakori résztvevôje a nemzetközi ?Christoffel Blindenmission? (vakokkal foglalkozó misszió) konferenciáinak. Ott került kapcsolatba Helmut Dietrich igazgatóval és Theodor Hubrich magdeburgi püspökkel, akiknek nagylelk? adománya az új orgona.
A három manuálos, 37 regiszteres orgona Gergely Ferenc és Kárpáti Jószef orgonam?vészek tervei alapján a drezdai Jehmlich orgonaépítô m?helyben készült.
Az orgonát 1985-ben Szent Anna ünnepén Lékai László bíboros és Theodor Hubrich magdeburgi püspök szentelte fel.

THE ORGAN OF SAINT ANN?S CHURCH
The organ case which can be seen on the gallery today was originally erected in the Carmelite church of Budavár (which now houses the Castle District Theatre/Várszínház), built by an unknown builder. In 1785, it was purchased from the Treasury by the council of Buda and transferred to Saint Ann?s Church. The chest suffered a series of vicissitudes, culminating in 1800 when it was split into two parts by Ferenc Luprecht, the then parish priest of the church. By the beginning of this century, an Angster organ had been installed in the now divided case. This was later rebuilt, but during WWII, the organ loft and the organ itself were damaged by bombing. In 1979, the architect Tamás Tóth submitted a design for the reconstruction of the organ case, based on the remaining fragments. Canon Gábor Mócsai, the parish priest of the church is a regular participant at the conferences held by the ?Christoffel Blindenmission? (a mission established for the blind). It was through these conferences that Canon Mócsai came into contact with Director Helmuth Dietrich and Mgr Theodor Hubrich, the Bishop of Magdeburg, whose generous donations have enabled us to enjoy the qualities of the organ to this day. The new organ of three manuals and 37 stops was built by the organ building company Jemlich in Dresden, after the plans of Ferenc Gergely and József Kárpáti. The organ was consecrated in a mass concelebrated by Mgr László Lékai and Mgr Theodor Hubrich on the feast of Saint Ann in 1985.

GESCHICHTE DER ORGEL DER ST.-ANNEN-KIRCHE
Der Orgelschrank auf dem Chor stand ursprünglich in der Kirche der aufgelösten Karme-liten von Budaer Burg (heute Burgtheater). Der Budaer Rat hat ihn von der Schatzkammer für die St.-Annen-Kriche 1785 gekauft. Ferenc Luprecht, der Pfarrer der Kirche hat ihn 1800 in zwei Teile teilen lassen. Was mit dem Instrument im Schrank geschah, wissen wir nicht genau. Am Anfang unseres Jahrhunderts stand die Orgel von Angster, die später umgebaut wurde, bereits im geteilten Schrank. Während des zweiten Weltkrieges wurde auch die Orgel beschädigt. Der Architekt Tamás Tóth hat aufgrund der erhaltenen Teile die Rekonstruktion des großen Schrankes 1979 entworfen. Der Kanonikus Gábor Mócsai, Dechant ? Pfarrer der Kirche, nimmt oft an den Konferenzen der internationalen ?Christoffel Blindenmission? teil. Durch seine dort erworbene Bekanntschaft trat er in Verbindung mit dem Direktor Helmut Dietrich und mit dem Magdeburger Bischof Theodor Hubrich, durch deren großzügige Spende es ermög-licht wurde, daß wir uns über die neue Orgel freuen können.
Die Orgel wurde aufgrund der Entwürfe der Organisten Ferenc Gergely und József Kárpáti im Dresdner Jehmlich Werk gebaut.
Die Orgel hat Kardinal László Lékai mit dem Magdeburger Bischof Theodor Hubrich konzelebrierend 1985 zum hl. Annen-Fest eingeweiht.